345014010
Teemasarjan elokuviin on vapaa pääsy Maahanmuuttoviraston myöntämällä oleskelulupakortilla. Vapaalipun voi lunastaa korttia näyttämällä Kino Reginan kassalta. Liput ilman korttia: 7,50 € / 6 € (KAVIn klubilaiset & Ukrainalaisten yhdistys Suomessa ry:n jäsenet).
Vuonna 1922 perustettu VUFKU-studio mahdollisti ukrainalaisen avantgarde-elokuvan kukoistuksen. Kreml tuhosi sen itsenäisyyden, mutta 1960-luvulla se koki jälleensyntymän runollisena elokuvana. Tänä vuonna Ukrainan uhattu kulttuuriperintö ansaitsee erityistä huomiota. Tutkimusretki ukrainalaiseen elokuvaan tuo meidät itsenäisyyden aikaan asti.
Viikonloppuna 8.–9.10. vieraaksi saapuu Ukrainan kansallisessa Oleksandr Dovzhenko -keskuksessa asiantuntijana työskentelevä Alona Penzii. Hän vierailee kertomassa ukrainalaisesta elokuvasta kolmessa elokuvanäytöksessä. Lauantaina 8.10 alustukset kuullaan elokuvissa Maa (Zemlja, 1920) ja Lähde janoaville (Krynytsja dlja sprahlyh’, 1965), jolloin aiheena ovat varhainen ukrainalainen elokuva sekä 1960-luvun puolivälin poeettinen tyyli. Sunnuntaina Penzii alustaa neuvostojärjestelmän käännekohdasta kertovan elokuvan Asteeninen oire (Astenitshnyi syndrom, 1989), alustuksen aiheena Perebudova (perestroika).
Lokakuun lopulla vieraaksi saapuu Heimo (Plemja, 2014) -elokuvan ohjaaja Myroslav Slaboshpytskyi. Palkittu, viittomakielisten lasten sisäoppilaitokseen sijoittuva elokuva on maailman ensimmäinen täysin viittomakielinen pitkä fiktio. Slaboshpytskyi on paikalla näytöksessä lauantaina 29.10 ja vastaa näytöksen jälkeen yleisön kysymyksiin.
Edellä mainittujen lisäksi sarjassa esitetään myös Kino Reginan kuukauden elokuvana nähtävä, vankilassa olevista äideistä kertova 107 Mothers (Tsenzorka, 2021), Dziga Vertovin ohjaama Ukrainan ensimmäinen äänielokuva Entusiasmi (Entuziasm, 1930), Venäjän laajenemispyrkimyksiä kuvaava Prometheus (Prometei, 1936) sekä ukrainalaisiin ja Krimin tataarien kansalliseepoksiin pohjautuva Mamai (2003). Alustusten ja Q&A-tilaisuuksien kieli on englanti.
Elokuvasarja on toteutettu Kansallisen audiovisuaalisen instituutin (KAVI), Ukrainalaisen elokuvan päivien ja kansallisen Oleksandr Dovzhenko -keskuksen yhteistyönä.